27 Nisan 2009 Pazartesi

Kişisel ve Yarı Halka Açık Büyük Ekranlar VII

Yüksek çözünürlüklü ekranların ortak çalışmaya etkisi üzerine yapılmış çok sayıda çalışma bulunmasına rağmen, bu ekranların bireysel kullanıcılara kazandırdıklarını tanımlamak üzerinde nisbeten daha az durulmuştur. Richardson ve diğerleri (1989), elektronik metinlerde okuyucu kavrayışı ve yönlendirmede ekran boyutunun etkilerini araştırmış, deneklerden farklı sayıda satır içeren ekranlar kullanarak (i) yazılım kullanım el kitabında ve (ii) akademik dergi makalesinde belli bilgileri bulmaları istenmiştir. Elektronik metinlerde performans ve kavrayış oranları ekran boyutu ile değişiklik göstermese de kullanıcıların tercihi büyük ekranlar yönündedir[34]. Öte yandan, Lin ve Hsies (1996), kullanıcı deneylerinin bir bölümünde ekran boyutunun görev tamamlama süresi üzerine etkilerini ölçmüş, sonuçlarında ekran boyutu arttıkça görev tamamlama süresinin kısaldığını ancak bunun doğru cevap yüzdesine direk etkisi olmadığını göstermiştir.

Daha kapsamlı, geniş ve canlı bir ekran daha güçlü bir mevcudiyet hissi sağlayarak kullancının sanal ortamda en etkili olacağı bir durum yaratacaktır [Bystrom ve diğerleri, 1999]. Bu durumda kullanıcılar bedenlerini bu ortamın bir parçası gibi kullanarak daha rahat ve doğal davranabilirler. Tan ve diğerleri (2001) büyük bir yansıtma sisteminde bazı bilgileri hatırlamalarında yardımcı olabilecek detaylar içeren farklı mekanların görüntülerini kullanıcılara göstererek yaptıkları çalışmada, büyük görüntülerle sağlanan varlık hissi arttıkça öğrenilen bilgilerin hatırlanma miktarının arttığını öne sürmüştür. Burada mevcudiyet hissi üzerindeki etkinin tamamen ekran boyutuna bağlanması söz konusu değildir, göz önüne alınması gereken başka faktörler de vardır. Örneğin görüş sahası bu faktörlerden biridir. Genellikle ekran boyutu büyüdükçe kullanıcı ile ekran arasındaki mesafenin uygun oranda artırılması, çalışma alanlarındaki fiziksel kısıtlamalar sebebiyle mümkün olmamakta, böylece kullanıcılar büyük ekranları oldukça yakın mesafeden kullanmak zorunda kalmaktadır. Bu durumda daha geniz bir görüş sahasından söz edilir. Geniş görüş sahası kullanıcıya daha fazla dahil olma hissi vermektedir (Childs, 1988). Czerwinski ve diğerleri (2002) yaptıkları çalışmada, kullanıcıların büyük ekranlarda daha geniş bir görüş sahası ile 3-boyutlu gezinmede performanslarının daha yüksek olduğuna dair sonuçlar elde etmiştir[31].

Patrick ve diğerleri (2000) yaptıkları çalışmada, farklı görüntü teknolojileri ve görüş alanlarının uzaysal görevlere etkisini araştırmıştır. Kullanıcıların sanal bir ortamda gezinerek elde ettikleri uzaysal bilgilerin değerlendirilmesi ile gerçekleştirilen çalışmada, kullanıcıların masaüstü ekranlar ile bilişsel harita oluşturma ve ortamı hatırlama konusunda daha kötü performans sergilerken, HMD (başa giyilen ekran) ve büyük ekranlarda fark görülmemiştir. Bu özellikle daha yüksek mevcudiyet hissine bağlanmıştır[33].

Tan ve diğerleri, büyük ekranlar üzerine yaptıkları bir çalışmada, bir dizi deney düzenleyerek masaüstü bilgisayar ekranı kullanan bir gurup kullanıcının performansını, aynı görevleri duvara yansıtılmış görüntü üzerinde gerçekleştiren kullanıcılarla karşılaştırmıştır. Burada, bir çok parametre (ekran yenileme oranı, kontrast, parlaklık, görüş açısı, vb) sabitlenerek ekran boyutunun etkilerini izole edip, ekran boyutlarında gerçekleşen farklılıkların kullanıcıların performansları, hafıza ve düşünme modelleri üzerindeki etkisini gözlemlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmanın sonucunda, daha büyük görüntülerin küçük ekranlar ile aynı görüş açısında bile kullanıcıları daha fazla içine aldığı ve kullanıcıları egosantrik stratejiler kullanmaya yönelttiği, 3-boyutlu gezinme gibi uzaysal görevlerde ve zihinsel harita oluşumu ve hafıza gibi egosantrik kkoordinat sistemleri ile ifade edilebilen görevlerde performans artışı sağladığı belirtilmektedir. Performans artışı %10 ile %26 arasında olarak bulunurken bu miktarın büyük ekranların getireceği ek maliyeti ve yer ihtiyacını karşılamadığı düşünülebilir. Ancak oldukça büyük bir Pazar payına sahip eğlence endüstrisinde ve/veya eğitim ve benzetim gibi hayati olabilecek süreçlerde bu artış miktarı göz ardı edilemez.

Tan ve diğerleri, çözünürlüğü bir parametre olarak ele almadıkları için, okuma kavrayışı performansında yazı boyutundan bağımsız olarak herhangi bir farklılık gözlememiştir. Ekran boyutunun büyümesi ile kullanıcının ekrana olan mesafesi ayarlanarak görüş açısı düzenlenebilirse de, gerçekte kullanıcılar ekrana yakın bulunmayı tercih etmektedirler. Bu ve görüntüleme teknolojilerindeki gelişmeler göz önüne alındığında ekran çözünürlüğü de göz önüne alınmaso gereken bir performans etkeni haline gelmektedir. Ni, Bowman ve Chen ekran boyutu ve çözünürlüğünün bilgi yüklü sanal ortamlarda (IRVE) görev performansına etkilerini araştırmak üzere kontrollü deneyler yürütmüş, büyük ekran kullanan kullanıcıların yol bulma, arama ve karşılaştırma gibi görevlerde daha başarılı olduklarını ortaya koymuştur. Ekran boyutunun sanal gerçeklik uygulamalarında kullanıcı performansı etkisi üzerinde yapılmış diğer çalışmalar da, büyük ekranların 3-boyutlu görevlerde performansı arttırdığı sonucunu desteklemektedir. Ayrıca, dikkat kabiliyetleri düşük olan kullanıcıların büyük ekranlardan daha fazla fayda sağlayabildiği görülmektedir [36].


(...)

[1] Robertson, G.; Czerwinski, M.; Baudisch, P.; Meyers, B.; Robbins, D.; Smith, G.; Tan, D. , “The large-display user experience”, Computer Graphics and Applications, IEEE, Volume: 25 Issue: 4 July-Aug. 2005 Page(s): 44- 51
[2] Chen, C., Top 10 unsolved information visualization problems, Computer Graphics and Applications, IEEE Volume: 25 Issue: 4 July-Aug. 2005 Page(s): 12- 16
[3] Fitzmaurice, G.; Khan, A.; Kurtenbach, G.; Binks, G., Cinematic meeting facilities using large displays, Computer Graphics and Applications, IEEE, Volume: 25 Issue: 4 July-Aug. 2005 Page(s): 17-21
[4] Kurtenbach, G.; Fitzmaurice, G., Guest Editors' Introduction: Applications of Large Displays, Computer Graphics and Applications, IEEE Volume: 25 Issue: 4 July-Aug. 2005 Page(s): 22- 23
[5] Wallace, G.; Anshus, O.J.; Bi, P.; Chen, H.; Chen, Y.; Clark, D.; Cook, P.; Finkelstein, A.; Funkhouser, T.; Anoop Gupta; Hibbs, M.; Li, K.; Liu, Z.; Rudrajit Samanta; Rahul Sukthankar; Troyanskaya, O., Tools and applications for large-scale display walls, Computer Graphics and Applications, IEEE Volume: 25 Issue: 4 July-Aug. 2005 Page(s): 24- 33
[6] Bezerianos, A.; Ravin Balakrishnan,View and space management on large displays Computer Graphics and Applications, IEEE Volume: 25 Issue: 4 July-Aug. 2005 Page(s): 34-43
[7] Morrison, G.D., A camera-based input device for large interactive displays, Computer Graphics and Applications, IEEE Volume: 25 Issue: 4 July-Aug. 2005 Page(s): 52- 57
[8] De Michelis, G.; Loregian, M.; Martini, P., Directional interaction with large displays using mobile phones, Pervasive Computing and Communications Workshops, 2006. PerCom Workshops 2006. Fourth Annual IEEE International Conference on 13-17 March 2006 Page(s):5 pp. – 200
[9] James Davis, Xing Chen, Lumipoint: multi-user laser-based interaction on large tiled displays, Displays, Volume 23, Issue 5, November 2002, Pages 205-211
[10] Robert Ball, Chris North, Realizing embodied interaction for visual analytics through large displays, Computers & Graphics, Volume 31, Issue 3, June 2007, Pages 380-400
[11] Rehg J., and Kanade T. DigitEyes: Vision-Based Hand Tracking for Human Computer Interaction. In Workshop on Motion of Nn-Rigid and Articulated Objects. November 1994.
[12] Heap T., and Hogg D. Towards 3D Hand Tracking using a Deformable Model. In Conference on Automatic Face and Gesture Recognition. 1996
[13] Kameda Y., Minoh M., and Ikeda K. Three Dimensional Motion Estimation of a Human Body using Difference Image Squence
[14] Davis J. Recognizing movements using motion histograms. Technical report number 487, MIT Media Lab, 1998
[15] Moeslund, T. B., Storring, M. & Granum, E. Vision-Based User Interface for Interacting with a Virtual Environment. In Proc. DANKOMB 2000 (2000), pp 20--28.
[16] Sato Y., Saito M. and Koike H. Real-time input of 3D hand pose and gestures of a user’s hand and its applications for HCI. In Virtual Reality Conference, 2001
[17] Richard R. Eckert, Jason A. Moore, The Classroom of the 21st Century: The Interactive Learning Wall (???)
[18] Krahnstoever, N., Schapira, E., Kettebekov, S., and Sharma, R. 2002. Multimodal Human-Computer Interaction for Crisis Management Systems. In Proceedings of the Sixth IEEE Workshop on Applications of Computer Vision (December 03 - 04, 2002). WACV. IEEE Computer Society, Washington, DC, 203.
[19] Benini L., Bonfigli M.E., Caloru L., Farella E., and Ricco B. Paltop Computers for managing interaction with Immersive Virtual Heritage. In Proceedings of EUROMEDIA2002. pp. 183-189.
[20] Watsen K., Darken R., and Capps M. A Handheld Computer as an Interaction Device to a Virtual Environment. In Proceedings of the International Projection Technologies Workshop, Stuttgart, Germany, May 10-11, 1999.
[21] Kirstein, C. and Muller, H., Interaction with a Projection Screen Using a Camera-Tracked Laser Pointer. In Proceedings of the Conference on MultiMedia Modeling (MMM '98), (1998), IEEE Computer Soceity, pp 191-192.
[22] Olsen, D. R. and Nielsen, T., Laser Pointer Interaction. In Proceedings of ACM Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI'01), (Seattle, WA, 2001), ACM Press., pp 17-22.
[23] Cheng, K. and Takatsuka, M. 2005. Real-time monocular tracking of view frustum for large screen human-computer interaction. In Proceedings of the Twenty-Eighth Australasian Conference on Computer Science - Volume 38 (Newcastle, Australia). V. Estivill-Castro, Ed. ACM International Conference Proceeding Series, vol. 102. Australian Computer Society, Darlinghurst, Australia, 125-133.
[24] Elaine M. Huang , Elizabeth D. Mynatt , Daniel M. Russell , Alison E. Sue, Secrets to Success and Fatal Flaws: The Design of Large-Display Groupware, IEEE Computer Graphics and Applications, v.26 n.1, p.37-45, January 2006
[25] Goldberg, J. & Helfman, J. (2007, June). Evaluating User Expectations for Widescreen Content Layout. Paper presented at the Usability Professionals’ Association Conference 2007, Austin, TX, USA.
[26] Rogers, Y. and Lindley, S. (2004) Collaborating around vertical and horizontal large interactive displays: which way is best? Interacting with Computers (16), 1133--1152. Elsevier.
[27] Brignull, H., Izadi, S., Fitzpatrick, G., Rogers, Y., Rodden, T., 2004. The introduction of a shared interactive surface into a commonal space. To appear in Proceedings of CSCW’04, ACM, New York, NY.
[28] Churchill, E.F., Nelson, L., Denoue, L., Girgensohn, A., 2003. The plasma poster network: posting multimedia content in public places. Proceedings of INTERACT 2003, Ninth IFIP TC13 International Conference on Human–Computer Interaction 2003.
[29] Mynatt, E.D., Huang, E.M., Voida, S., MacIntyre, B., 2003. Large displays for knowledge work. In: O’Hara, K., Perry, M., Churchill, E., Russell, D. (Eds.), Public and Situated Displays: Social and Interactional Aspects of Shared Display Technologies. Kluwer, Dordrecht.
[30] F. Guimbreti`ere, M. Stone, and T. Winograd. Fluid Interaction with High-Resolution Wall-Size Displays. In Proc. UIST, pp. 21–30, New York, 2001. ACM Press.
[31] BYSTROM, K. E., BARFIELD, W., AND HENDRIX, C. 1999. A conceptual model of the sense of presence in virtual environments. Presence: Teleoperators and Virtual Environments 8, 2, 241–244.
[32] CZERWINSKI, M., TAN, D. S., AND ROBERTSON, G. G. 2002. Women take a wider view. In Proceedings of the CHI 2002 Conference on Human Factors in Computing Systems, 195–202.
[33] PATRICK, E., COSGROVE, D., SLAVKOVIC, A., RODE, J. A., VEWATTI, T., AND CHISELKO, G. 2000. Using a large projection screen as an alternative to head-mounted displays for virtual environments. In Proceedings of the CHI 2000 Conference on Human Factors in Computing Systems, 478–485.
[34] Richardson, J., Dillon, A., and McKnight, C. (1989) The effect of window size on reading and manipulating electronic text. In E. Megaw (ed.) Contemporary Ergonomics 1989. London:Taylor and Francis, 474-479.
[35] Lien ve Hsies (???)
[36] Tyndiuk, F., Lespinet-Najib, V., Thomas, G., and Schlick, C. 2004. Impact of large displays on virtual reality task performance. In Proceedings of the 3rd international Conference on Computer Graphics, Virtual Reality, Visualisation and interaction in Africa (Stellenbosch, South Africa, November 03 - 05, 2004). AFRIGRAPH '04. ACM, New York, NY, 61-65.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder